Açık Eğitim Kaynaklarına Yönelik Bakış Açılarının İncelenmesi: Bilgi ve Belge Yönetimi Örneği
DOI:
https://doi.org/10.15612/BD.2023.690Anahtar Kelimeler:
Açık eğitim kaynakları, açık ders malzemeleri, açık erişim, açık bilim, KoronavirüsÖzet
Dijital dönüşümün birçok alana olduğu gibi yükseköğretime de önemli etkileri olmuştur. Özellikle Koronavirüs (COVID-19) pandemisiyle birlikte yükseköğretimde dijital dönüşümün önemi anlaşılmış ve bu bağlamda öğretim elemanlarının dijital dönüşüm sürecindeki rolleri ortaya çıkmıştır. Öte yandan yükseköğretimde dijital dönüşümün önemli bir parçası olan ve herkesin eşit şekilde bilgiye ve eğitime ulaşabilmesi felsefesini destekleyen Açık Eğitim Kaynakları (AEK) hareketine yönelik yapılan çalışmaların ve girişimlerin ülkemizde sınırlı olduğu görülmektedir. Hazırlanan bu çalışma ülkemizde açıklık felsefesinin yaygınlaştırılmasında öncü olan alanlar arasında yer alan Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümünde çalışan öğretim elemanlarının açık eğitim kaynaklarına dair tutumları üzerinden hazırlanmıştır. Çalışmanın veri toplama sürecinde anket tekniğinden yararlanılmıştır. Anket 13 üniversitede yer alan Bilgi ve Belge Yönetimi Bölümlerinde çalışan öğretim elemanlarına elektronik posta yoluyla ulaştırılmıştır. Anket uygulamasının ardından araştırmanın sonuç ve önerileri sunulmuştur. Araştırma sonucunda Bilgi ve Belge Yönetimi alanında çalışan öğretim elemanlarının açık eğitim kaynaklarına yönelik tutumlarının genel olarak olumlu yönde olduğu saptanmıştır.
İndirmeler
Referanslar
Al, U. ve Madran, O. (2013). Açık ders malzemelerine genel bakış: Türkiye Bilimler Akademisi örneği. Bilgi Dünyası, 14(1), 1-16.
Ankara Üniversitesi Açık Ders Malzemeleri. (2022). Ankara Üniversitesi. https://acikders.ankara.edu.tr/
Baysal, A. Ş., Çakır, H. ve Toplu, M. (2015). Açık eğitim kaynaklarının gelişimi ve Türkiye’de uygulama alanları. Türk Kütüphaneciliği, 29(3), 461-498.
Bozkurt, A. (2019). Açık eğitsel kaynaklardan açık eğitsel uygulamalara: Türk yükseköğretimi bağlamında ekolojik bakış açısıyla bir değerlendirme. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 5(3), 127-150.
Bulut, B., Çelik, S., Gürdal, G., Holt, İ., Kafalı Can, G., Madran, O. ve Tonta, Y. (2020). Türkiye’de açık erişim ve açık bilim. Akademik Yayıncılık, Açık Bilim ve Kütüphane(ci)ler Sempozyumu 1-2 Ekim 2020 içinde (ss.1-13). İzmir: Yaşar Üniversitesi.
Caswell, T., Henson, S., Jensen, M. ve Wiley, D. (2008). Open content and open educational resources: Enabling universal education. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, 9(1). https://doi.org/10.19173/irrodl.v9i1.469
Çukadar, S. ve Çelik, S. (2003). İnternete dayalı uzaktan öğretim ve üniversite kütüphaneleri. Doğuş Üniversitesi Dergisi, 4(1), 31-42.
Ergüney, M. (2015). Uzaktan eğitimin geleceği: MOOC (Massive Open Online Course). Eğitim ve Öğretim Araştırmaları Dergisi, 4(4), 15-22.
Kır, Ş. (2020). Dijital dönüşüm sürecinde yükseköğretim kurumları ve öğretim elemanlarının gelişen rolleri. Açıköğretim Uygulamaları ve Araştırmaları Dergisi, 6(3), 143-163.
Koohang, A. ve Harman, K. (2007). Advancing sustainability of open educational resources. Issues in Informing Science and Information Technology, 4, 535-544.
Kubuş, O., Arı, F., Çağıltay, K., Gürbüz, T. ve Akteke Öztürk, B. (2008). ODTÜ açık ders malzemeleri projesi çalışmaları. II. Uluslararası Bilgisayar ve Öğretim Teknolojileri Sempozyumu. Aydın.
Kurşun, E. ve Çağıltay, K. (2008). Açık ders kaynaklarının faydaları, uygulanması sırasında karşılaşılabilecek engeller ve çözüm önerileri üzerine bir ön çalışma. Akademik Bilişim 2008 30 Ocak – 1 Şubat 2008 içinde (ss. 311-314). Çanakkale: Çanakkale OnSekiz Mart Üniversitesi.
METU OpenCourseWare. (2023). Middle East Technical University. https://ocw.metu.edu.tr/
Open Michigan. (2022). University of Michigan. https://open.umich.edu/
Open Yale Courses. (2023). Yale University. https://oyc.yale.edu/about
Özkul, A. E. (2007). Açık eğitim kaynakları girişimi ve ulusal açık ders malzemeleri konsorsiyumu. XIII. Türkiye’de İnternet Konferansı, Ankara.
Tisoglu, S., Kursun, E. ve Cagiltay, K. (2020). Open educational resources in Turkey. R. Huang, D. Liu, A. Tlili, Y. Gao ve R. Koper (Eds.), Current state of open educational resources in the “belt and road” countries içinde (ss. 213-235). Springer. https://doi.org/10.1007/978-981-15-3040-1_12
Turan, İ., Şimşek, Ü. ve Aslan, H. (2015). Eğitim araştırmalarında likert ölçeği ve likert-tipi soruların kullanımı ve analizi. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 30, 186-203.
TU Delft OpenCourseWare. (2023). Delft University of Technology. https://ocw.tudelft.nl/
Türkiye Bilimler Akademisi. (2011). TÜBA açık ders malzemeleri projesi 2006-2011. https://acikders.org.tr/dokumanlar/acikders_proje_tanitim_06-11.pdf
Yayınlanmış
Nasıl Atıf Yapılır
Sayı
Bölüm
Telif Hakkı (c) 2023 Bilgi Dünyası

Bu çalışma Creative Commons Attribution 4.0 International License ile lisanslanmıştır.